Loulou Cherinet - Who Learns My Lesson Complete?
Loulou Cherinet - Who Learns My Lesson Complete?
Moderna Museet, Stockholm, 11 mars–18 juni 2017
Curatorer: Fredrik Liew och Ulf Eriksson
Loulou Cherinets utställning utgår från en förståelse av världen som grundar sig på skillnad, såsom främling/förtrogen, här/där, modern/historisk, känsla/förnuft eller innanför/utanför. Genom att beskriva den ena, tecknas konturen av den andra. I utställningen visas fem videoverk som tillkommit under åren 2002 till 2017, varav ett för första gången.
En central fråga för utställningen är hur vi skapar mening av vår tillvaro. Förenklingar och generaliseringar är nödvändiga verktyg för att ordna och begripliggöra. Men de genererar också gränser för det möjliga samt etablerar konventioner och sociala mönster. Möjligheten att påverka vilka tankemönster och vilket språk som används ger makt att styra hur människor ordnar, begriper, handlar och lever tillsammans.
– Loulou Cherinets utställning är viktig i en tid då frågan om vad som är verklighet mer än någonsin är ett politiskt slagfält. Hon säger att hon är intresserad av ”hur det smakar, syns och låter när en stat materialiseras i våra kroppar, samtal, beteenden.”, säger Fredrik Liew, curator för utställningen.
Titeln Who Learns My Lesson Complete? kommer från en dikt i den amerikanska poeten Walt Whitmans samling Leaves of Grass som han omarbetade i åtta olika upplagor fram till sin död. Loulou Cherinet har sagt att hon känner ett släktskap med Whitmans slingrande produktion och det sällan fullbordade arbetet, där konstverket i väsentlighet har ersatts av den konstnärliga praktiken.
I utställningen visas fem verk av Loulou Cherinet:
White Women (2002) där åtta svarta män under en iscensatt middag berättar historier om möten och relationer med vita kvinnor. Samtalet filmas av en roterande kamera placerad i mitten av bordet.
Minor Field Study (2006) utgår från ett forskningsmaterial filmat av antropologen Billy Marius längs gränsen mellan Kongo-Brazzaville och Kamerun. Ett urval av sekvenser ur denna dokumentation visas jämsides med sekvenser konstnären själv har filmat i Orminge utanför Stockholm.
Big Data (2014) utgör ett växande filmarkiv som återkommande dokumenterar platser och byggnader i Addis Abeba, Etiopien, som på olika sätt representerar stadsrummets lager av modernistiska ruiner, historiska minnesmärken och samtidens socioekonomiska omvandling.
Magical Transformations of the World (2009) filmar fem skådespelerskor som improviserar över vardagliga känsloreaktioner på politiska utspel: sorg, humor, oro, likgiltighet och ilska. Filmens uttryck är inspirerat av rättegångsscenen i Carl Theodor Dreyers klassiska stumfilm Jeanne d’Arc: En kvinnas martyrium.
Statecraft (2017) är baserat på filmade samtal om ”innanförskap”. I en serie rundabordssamtal söker personer ur några av de grupper som i politiskt motiverad statistik eller debatt inkluderats i ”utanförskapet” efter möjliga definitioner och berättelse om ”innanförskap”. Tillsammans har personer ur några av de grupper som i politiskt motiverad statistik eller debatt inkluderats i ”utanförskapet” i en serie rundabordssamtal sökt efter möjliga definitioner och berättelser om ”innanförskap”.
Framför och bakom linsen
Loulou Cherinet – Who Learns My Lesson Complete? är en del av fotosatsningen Framför och bakom linsen som består av en serie utställningar, samtal och guidade visningar. Framför och bakom linsen undersöker den fotografiska bildens roll i konsten och mediets förvandlingar, från de första experimenten skapade med 1800-talets nya teknik till dagens utforskande av den optiska linsens möjligheter. Moderna Museet har en av Europas främsta samlingar av fotografi, från pionjärer som Julia Margaret Cameron till många av de viktigaste samtida konstnärer som låter världar bli synliga genom linsen.
Utställningar:
Golden Sunset
Moderna Museet, Stockholm, 24 mars–30 december 2017
Skrivet i ljus – de första fotograferna
Moderna Museet, Stockholm, 8 april–3 september 2017
Gerard Byrne – Jielemeguvvie guvvie sjisjnjeli/Film i en bild
Moderna Museet, Stockholm, 8 april–3 september 2017